W nieco bardziej wymowny sposób można opisać, że logo stanowi swoisty mikrokosmos w ramach identyfikacji wizualnej firmy. To znaczy, że wszystko, co istnieje w fizycznej rzeczywistości – cała przestrzeń i różnorodne, zmiennokształtne formy – muszą być ściśle zintegrowane i harmonijnie współgrać z logotypem. Zarówno forma, jak i kolorystyka logotypu odgrywają tu istotną rolę. Projektowanie tego wyjątkowo ważnego elementu identyfikacji wizualnej wymaga gruntownego przygotowania i całkowitego zaangażowania, aby idealnie oddać charakter i wizerunek firmy.
Kreacja logotypu to proces, który obejmuje staranne planowanie, zrozumienie klienta, poszukiwanie inspiracji oraz umiejętność skutecznej komunikacji.
Rozpoczęcie dialogu z klientem i efektywne tworzenie logo
Kluczowe jest rozróżnienie między dwiema grupami klientów. Pierwszą stanowią osoby, które dotarły do nas przez rekomendacje. Dla klientów poleconych, zwłaszcza tych, którzy usłyszeli o nas dzięki rekomendacjom osobistym – najskuteczniejszemu sposobowi reklamy – istotne jest staranne przygotowanie do pierwszego spotkania. Ważne jest, aby zaprezentować portfolio odzwierciedlające unikalny styl, gdyż nawet jeśli klient ma pozytywne wstępne nastawienie (na przykład: „polecono mi dobrego grafika, świetnie współpracowaliśmy”), należy pamiętać o indywidualnym odbiorze estetyki. Portfolio ukazujące preferowany styl i estetykę pomoże klientowi zrozumieć, czego może oczekiwać w czasie współpracy, minimalizując ryzyko nieporozumień i zmniejszając stres. Druga grupa to klienci, którzy znaleźli nas poprzez portfolio, wcześniejsze osiągnięcia lub z powodów finansowych. W tych przypadkach klient zazwyczaj ma już wyobrażenie o tym, co zobaczy. Mimo to, nie zwalnia to nas z obowiązku dokładnego przygotowania do pierwszego spotkania. Zaniedbanie tego etapu może przynieść negatywne skutki. Niezależnie od grupy, istotne jest zrozumienie potrzeb klienta i dostosowanie do nich naszego podejścia, aby zapewnić owocną i satysfakcjonującą współpracę.
Zachęcanie do dyskusji o tworzeniu nowego logo
Podczas spotkania z klientem, naszym naturalnym odruchem może być chęć zaprezentowania własnych osiągnięć, nagród czy wyjątkowych projektów. Jednakże, ważniejsze jest skoncentrowanie się na zrozumieniu wymagań i preferencji klienta. Niezbędne jest zadawanie pytań i notowanie odpowiedzi, szczególnie dotyczących charakterystyki marki, branży, konkurencji, ogólnego zakresu przedsięwzięcia i jego celów, a także historii marki lub nazwy, jeśli dotyczy to nowego produktu. Aktywne słuchanie jest tutaj kluczowe. Klienci często entuzjastycznie opowiadają o swoich projektach. W trakcie rozmowy nadejdzie moment, gdy klient zacznie pytać o nasze portfolio, wstępne pomysły na logo, kolorystykę i inne elementy projektu. Takie podejście pozwala zdobyć cenne informacje, budować relacje z klientem i przekonywać go do współpracy z nami. Po wstępnym omówieniu szczegółów, terminów, metod i częstotliwości kontaktów, ważne jest podsumowanie spotkania. Takie działanie nie tylko ułatwia zrozumienie potrzeb klienta, ale także przyczynia się do budowania efektywnego wizerunku firmy i jej zdolności do realizacji profesjonalnych projektów identyfikacji wizualnej.
Starannie opracowana identyfikacja wizualna marki stanowi kluczowy czynnik w zdobyciu przewagi nad konkurencją. Proces tworzenia logotypu firmy wymaga zrozumienia potrzeb klienta, poszukiwania inspiracji oraz umiejętności efektywnej komunikacji i prezentacji ostatecznego projektu..
Tworzenie logo czyli w poszukiwaniu unikalności
Każdy grafik posiada swoje unikalne metody na czerpanie inspiracji. Czasem projekty powstają niemal spontanicznie, a ich rezultaty są zaskakujące. Po zakończeniu tak udanych zleceń, z entuzjazmem włączamy je do naszego portfolio. Jednak nie zawsze wszystko idzie tak gładko. Bywają projekty, które wymagają tygodni pracy bez osiągania zadowalających efektów. W takich momentach warto zwrócić się do sprawdzonych narzędzi i metod, które ułatwią pokonywanie trudności. Gdy proces twórczy napotyka przeszkody, skuteczne może być dogłębne badanie tematu. Staranny research może ubrać projekt w odpowiedni kontekst i przekonać klienta do ostatecznej wersji. W tym procesie kluczowe są notatki z wcześniejszych spotkań z klientem. Pomocne może być stworzenie tabeli, gdzie w pierwszej kolumnie znajdą się logo konkurencji i marek z branży. Druga kolumna zawierać może synonimy opisujące tworzenie logo i całą branżę. Trzecia kolumna to preferencje klienta, a czwarta nasze pomysły i inspiracje. Zbieranie tych informacji jest czasochłonne i wymaga wielogodzinnych poszukiwań. Dla zachowania zdrowia psychicznego warto podzielić proces tworzenia logo na etapy, przeplatane przerwami. Taki system pracy pozwala na utrzymanie świeżości umysłu i kreatywności, niezbędnej do stworzenia spójnej i atrakcyjnej identyfikacji wizualnej firmy.
Finalizacja projektu logo – tworzenie logo na finiszu
Ostatni etap projektu to zwykle największe wyzwanie. Prezentując projekt logo klientowi, często odczuwamy niepewność. Zamiast jednak natychmiast zasypywać go informacjami o formie, trendach i symbolice logo, warto dać mu chwilę na przemyślenia. Klient mógł mieć własne oczekiwania i wizje, które mogą różnić się od prezentowanego projektu. Ważne jest, by pozwolić mu na przetworzenie i zrozumienie projektu. Jeśli projektowanie przebiegało sprawnie i współpraca była efektywna, klient z pewnością będzie miał pytania. Wtedy można szczegółowo opowiedzieć o wszystkich aspektach projektu, od kolorystyki po światowe trendy. To idealna chwila, aby podkreślić znaczenie przeprowadzonego researchu i jego wpływ na finalny projekt. Chociaż zdarza się, że projekt jest akceptowany bez poprawek, z reguły wymaga to komunikacji i dbałości o spójność w procesie tworzenia identyfikacji wizualnej i budowania wizerunku firmy.